Kjer se (z)družimo največji ljubitelji piva. In vsega povezanega s pivom.

AROME IN OKUSI: Pivo zahteva trening!

Pivo, sploh pa moderno butično pivo je pijača, ki ima svojo globino in potrebuje čas, da jo razumemo. Degustacije, knjige in izobraževanja so zagotovo načini, ki poglobijo znanje in pospešijo pridobivanje le-tega. Vseeno pa velja, kot pri večini stvari, tudi razumevanje piva zahteva svoj čas in trening. Ja, trening. Ko prvič poskusimo neko temno stout pivo bomo morda čutili le pražen okus. Naslednjič nas bo ta spominjal na kavo. Čez teden dni pa bomo v istem pivu zaznali sveže pripravljen esspresso.

Arome in okusi

Ena izmed “težav” pri zaznavanju piva tiči v tem, da ljudje okus in aromo procesiramo drugače, kot denimo zvok ali sliko. Pri svetlobi ali zvoku se da mnogo bolj “enostavno” izmeriti, katera valovna dolžina stoji za neko pesmijo ali kaj poskrbi za rdečo barvo. Vonj nekega aromatičnega piva (npr. IPA) ima na stotine posameznih komponent, katere je potrebno indetificirati.

Situacijo dodatno popestri še dejstvo, da signali pridobljeni z vohom, potekajo preko predela možganov, ki je zadolžen za spomin. Zato so arome pogosto povezane z nekim dogodkom, ki se nam je pripetil (jabolka v babičini kleti, gnila banana v osnovnošolski torbi, …) in hitreje se spomnimo dogodka, šele nato pomislimo iz kje bi ta vonj izhajal.

V praksi to pomeni, da ko povohamo pivo, zaznamo ogromno spojin, ki jih vsi malce drugače razumemo in imajo drugačen pomen. Tudi svet vina, čokolade in viskija to težavo rešuje z uporabo kolesa aromatik, ki specifično označujejo širok spekter posamezne pijače in pivu primernega bomo predstavili na koncu članka. Že s tem, da vemo, kaj vse lahko nudi svet piva, lahko hitreje razumemo in razberemo kaj tiči v njem.

Kolo karakterja piva

Začnimo z nekoliko enostavnejšimi kolesi, ki določene karakteristike združi v smiselne skupine, z rdečo linijo pa se prikazujejo jakosti posamezne skupine. Ta vrsta kolesa lepo prikazuje delni razlog, zakaj je butično pivo postalo tako popularno. Če bi vzeli kateregakoli komercialnega ležaka, ne glede na blagovno znamko, bi dobili podobno sliko oz. graf, kot je prikazan spodaj. Poleg je ameriška IPA, ki je bistveno bolj kompleksna in polna. Čisto na desni pa je prikazan še graf za imperial stout, kjer nam je zopet hitro jasno, kako močne okuse, arome in celoten karakter nam lahko ponudi.

13152667_10208207063927125_1080354466_n

Kolo aromatik in okusov

Kolesa aromatik in okusov rešujejo enostaven problem in prikazujejo zelo širok spekter arom in okusov, ki se jih lahko najde v pivu. Nato se jih identificira in presodi ali so nam po godu v tej vrsti piva in/ali nasploh.

Spodaj je prenovljeno kolo aromatik in okusov (starega lahko najdete tu), ki ga je pripravil Mark Dredge za njegovo knjigo Craft Beer World, ki smo ga prevedli. Kolo se najlažje bere iz znotraj navzven, kjer se nahajajo vzroki za posamezne aromatike, vmes pa so prikazane specifike vzrokov. Na zadnjem obroču pa so navedene specifične aromatike in okusi, ki jih je moč zaznati v pivu.

Morda se sliši malce zakomplicirano, vendar vam bo z nekoliko vaje hitro bolj jasno, zakaj gre. Vaše znanje o pivu pa bo z razumevanjem tega kolesa zagotovo poglobljeno.

13161325_10208206940964051_78312737_o

Komentiraj

Your email address will not be published.